2007. márc. 13.

Liger Magyarországon


Nem tudom, volt-e valaha liger Magyarországon, mindenesetre eddig nem is hallottam ezekről a különös lényekről. Most viszont felkaptam a fejemet, amikor hallottam a
hírekben, hogy egy liger érkezik Olaszországból hazánkba, hogy nyugdíjaséveit itt töltse.

A liger oroszlán (lion) apától és tigris (tiger) anyától született hibrid lény, akinek teste leginkább tigris, míg feje inkább oroszlán jegyeket hordoz. Ha az apa a tigris és az anya az oroszlán, akkor tigonról beszélünk, bár ez ritkább és kevésbé előnyös helyzet. Az öszvér esetét mindenki ismeri (ló és szamár szerelemgyereke, amely steril), viszont érdekes, hogy csak a hím ligerek sterilek, míg a nőstény ligerek visszakeresztezhetők tigrissel vagy oroszlánnak. Így beszélünk ti-ligerről, li-ligerről, ti-tigonról, li-tigonról... Persze, nem lehet csak úgy játszani az állatok érzelmeivel, így a legtöbb esetben nem szándékos keresztezésekről van szó. A dolog általában megesik. Nem véletlen, hogy leggyakrabban cirkuszokban látni ligereket, amihez hozzátartozik az is, hogy általában mindenki odavan ezekért a kedves, hatalmas macskákért.

Mert hogy tényleg nagyok, a természetben élő rokonaiknál jóval nagyobbra nőnek. A legnagyobb ismert liger Hercules a maga 544 kg-jával. A róla látható képeken és a videón is jól látható, mennnyivel nagyobb minden nagymacskánál, illetve hogy a fej és a test arányai mennyire mások, már-már groteszkek. Természetüket tekintve kiegyensúlyozottak, sőt érdekes, hogy a tigrisekhez hasonlóan szeretnek úszni (míg az oroszlánok nem igazán). A hím ligerek általában nem viselnek sörényt, de néha van egy kisebb koronájuk.




A természetben nem igen fordul elő ez a különös lény, hiszen a tigrisek és oroszlánok élettere teljesen szétvált. Tigriseket csak ázsiában találni, míg az oroszlánok afrika szülöttei, noha az igen ritka ázsiai oroszlánok (Panthera leo persica) az indiai Gir erdőben találkozhatnának tigrisekkel, ha éppen élnének ott, de leginkább csak leopárdok a szomszédaik. Pech. Pedig édesek a kis liger csemeték...

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ez a Herkules tényleg elég kövér :) Az elhízott házimacskák öltenek néha ilyen formátlan formát, kis fejjel nagy hassal. Azért aranyosak ezek a ligerek, én se hallottam eddig ilyesmiről, úgyhogy örülök a kis írásnak!

Dr. Túra írta...

Azért nem is olyan kicsi a fejük, kétszer akkora mint a szibériai tigrisé. Egyelőre tudományos rejtély, hogy ezeknél a hibrideknél mi okozza ezt a fajta gigantizmust.

Én meg annak örülök, hogy egy érdekes darabot sikerült felfedeznünk a világból. :)

Névtelen írta...

Mindenesetre éljenek a ligerek! Nagy rajongójuk lettem :) Majd meg kell nézni a budapestre érkezett példányt!

Orange Green írta...

szerintem aranyos. de én már csak ilyen "nő" vagyok.
még én se hallottam sosem róluk, szóval nekem most új dolgot mondtál. mint egy ismeretterjesztő film. bár mondjuk annál ez jobb volt. azok újabban nem túl informatívak. az érdekelne még, hogy mit takarnak a nyugdíjas évek. mármint mennyi ideig él egy ilyen állat. befolyásolja -e a várható élettartamát a "keveredés".

Névtelen írta...

Sorry for my bad english. Thank you so much for your good post. Your post helped me in my college assignment, If you can provide me more details please email me.